среда, 1. децембар 2010.

Barbarela: Plavi zečevi i striptiz u svemiru

Plavi zečevi i striptiz u svemiru. Avantura u svemiru „Barbarela“ je jedan od najluđih dokumenata generacije 68. i uticala je na pop kulturu kao nijedan drugi film.
Počinje striptizom u svemiru. Žena astronaut se lascivno razgolićuje, prvo skida crne rukavice, zatim svemirsko odelo i kacigu, ona lebdi u svemirskom prostoru, obučenom u kožu i krzno, plave lokne vijore, ljupko lice. Zatim – poziv. Obraća joj se predsednik zemlje. Ima misiju za Barbarelu.
Svemirski agent treba da pronađe naučnika koji je na drugom kraju univerzuma napravio tajno oružje i time preti da ugrozi intergalaktički prostor. Potraga za pomahnitalim naučnikom pretvara se u odiseju seksualnih avantura sa čupavim muškarcima, lezbo – tiraninom, slepim anđelima i excess mašinom.
Pritom, Barbarela nije sinematsko remek-delo. Prepun fantazija, ali jeftin prikaz svemira i više nego smeli dijalozi jedva da ga razlikuju od ostalih B- filmova. I lik Barbarele je samo siromašno ostvarenje muških masturbacijskih fantazija. Uprkos svemu, ovaj film je doneo centralni deo slagalice o pop-kulturi. Jer je fenomene svog vremena prikazao na ironičan i lucidan način kao ni jedan drugi.
Međuzvezdani sex turizam
I vreme je bilo pomereno. Dok se film snimao u Francuskoj, Flower-Power pokret je bio u punoj snazi. Misli o ljubavi i miru obilazile su svet. Skot Mekenzi je pevao: „Ako odete u San Francisko...“, slavilo se „leto ljubavi“. Metalne naočare su bile aktuelne kao i cveće u raskošnim, dugim kosama. Pokret se primio i u Nemačkoj. U Berlinu je osnovana Komuna I i formiran je mirovni pokret. U međuvremenu su SAD, Rusija, Velika Britanija i još 60 drugih zemalja potpisale ugovor o mirnom korišćenju svemira. Kreator BARBARELE je uzeo sve ove uticaje i napravio miks od seksi garderobe, tripova i međusvemirske mirovne fantazije.
Nevina je, sa zemlje, i orgazme doživljava samo uz pomoć ekstazija. Ipak ona na svojoj misiji vrlo brzo nauči o radostima telesne ljubavi na vrlo staromodan način. Agentica postaje međuzvezdani seks turista.
Kulise izgledaju kao viđene okom korisnika LSD-a. Radi se o drogom opsednutoj 1968.
Alisa u zemlji čuda sreće Dildana
U gradu Sogo, žene oskudno obučene u kožu i lateks puše nargile sa ukusom muškarca. Podzemni borac sa dvosmislenim imenom Dildano otkriva Barbareli tajnu lozinku   “Lanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch" (to je inače ime jednog velškog sela). Ovim je režiser od svoje junakinje hteo da napravi Alisu iz budućnosti.
Ova zbunjujuća priča o spasavanju sveta nije proistekla iz Vadimovog pera. Kao model za scenario, na kome je radilo osam scenarista, poslužila je avantura istoimene strip junakinje francuskog pisca Žan Kloda Foresta. Priče su izlazile u francuskom V magazinu od 1962. Stil je bio drečav, šaren i trendi.
Usledio je i mali skandal. Zbog erotskih predstavljanja 1964. kada je izašao album od prvih osam epizoda, strip je zabranjen. Javnost se pobunila, interesovanje je raslo, i zabrana više nije važila. 
Iako je film propao i kod kritike i kod publike, posledice su više nego očigledno, naročito u modi. Barbarelin space look je pomogao kreatoru Pako Rabanu da se probije. Za film je kreirao korsete od krzna i miniće sa štrasom. Haljine su bile kratke, štikle ogromne i materijali neobični. Nije samo on profitirao od filma. Do danas je pop kultura prepuna referenci iz BARBARELE. Grupa DURAN DURAN nazvala se po naučniku iz filma, Kajli se skidala u beztežinskom prostoru 1994. u spotu za pesmu „Stavi se na moje mesto“. U Beču je 2004. postavljen istoimeni mjuzikl, uticaji se prepoznaju i u filmovima „Konan varvarin“, „Ostin Pauvers, „Tuđin“, „Peti element“.
Samo glumica Džejn Fonda nije znala šta da radi sa Barbarelom. Ona je pokušavala da izađe iz senke slavnog oca, 1965. se udala za Vadima i dozvolila mu da od nje napravi Barbarelu, pin up iz snova. Konačno je postala poznata, ali nije bila ponosna na tu ulogu. Ona je stavlja u svoje mladalačke grehove, iako je imala 30 godina kad je film sniman. Ubrzo se razvela. Za nju sledi era traganja za identitetom, doba kada je bila kraljica aerobika osamdesetih. Džejn Fonda je puno toga: borac protiv rata, glumica, tri puta bivša supruga i majka troje dece. Ipak je uloga Barbarele svuda prati. „Svi pravimo greške“, rekla je jednom prilikom, „al moju moraju stalno da mi guraju pod nos.“

Prevod: Marina Milićević 

1 коментар: