петак, 25. фебруар 2011.

Trka nrdova za Oskar




Nrd je heroj našeg doba. On je genijalan, zbunjen i stvara svet koji funkcioniše po njegovim pravilima.  On je revolucionar 21. veka. Sa filmovima Društvena mreža i Početak, nrd je u centru ovogodišnje dodele Oskara.
Nrd je revolucija. Njegove ideje su u stvari pokušaji prevrata. Njegovi izumi su napadi. Njegova snaga sastoji se u tome da iz sopstvene karakterne deformacije oblikuje našu stvarnost. Oskar je ove godine naročito zainteresovan za  sudbine nrdova: Marka Cukenberga, koji se ipak za razliku od junaka iz grčkih tragedija ponovo izdiže iz mreže u koju se sam upleo. Cukenberg je zaista takav kakvim ga Finčer predstavlja i Džesi Ajzenberg igra. Usamljeni tvorac bledog lica, kovrdžave kose i slabe brade. On je stvorio ono što Marks i Engels nisu: NOVI SVET!
I jedna potpuno drugačija vrsta nrda u Kristofer Nolanovom filmu Početak. Leonardo Di Kaprio igra savršenog varalicu, on koristi ideju kao sredstvo, ali ne zna tačno kakav je ishod, odnosno kako ideja funkcioniše u stvarnosti. Nolan uzima ovu ključnu igru i stvara iz toga privatni sudoku.
U Početku je ključna zastrašujuća moć ideje. Kako nastaje? Kako dolazi do nas? To je centralno pitanje današnje katastrofalne svesti, koja traži izlaz iz stvarnosti  u promenama. Finčer pokazuje ovu ideju sveta ili svet ideja kao ubedljivu dramu usamljenog uma. Dok Nolan kao krađu usamljenog srca.
Nolan koristi ideje idući duboko u nesvesno. Kao Frojd za početnike.Početak  je  triler u ideji 21. veka, jer ipak misli o nečemu što se zove unutrašnji život.  Što čini film u osnovi romantičnim, ali ukupno gomilom nebuloza. Nolan želi da zbuni.
Finčer želi da objasni. On pokazuje 21. vek u svom nastanku. Kako tehnika zamenjuje ili jeste život. Kako se slučajnost i sudbina prepliću. Kako našu svakodnevnicu i odnos sa drugim ljudima  određuje jedan nedruštveni dečak sa talentom za kompjutere. Finčerov film je najpametnija izjava o ovom svetu. Finčer ništa ne procenjuje, samo prikazuje.
Ali on verovatno neće dobiti Oskara. Suviše je hladan, previše tačan i premalo melodramatičan za ovu nagradu. Radije će baciti statuu britanskoj kraljevskoj drami, koja je daleko od naše svakodnevnice, negde u 20. veku. Ali i ovde se radi o jednom mucavcu, oštećenom belcu, koji takođe pripada grupi nrdova. Na sve strane anti-heroji!

Нема коментара:

Постави коментар